Jednom prilikom je psiholog dr. Frazer upitao A.C. Bhaktivedantu Swamija: “Što radite kada neki od vaših učenika ima nekakav problem na fizičkoj ili emocionalnoj razini? Pomažete li mu da riješi svoj problem tako što će ga nadići, uzdići se iznad njega.”
“Aktivna su osjetila viša od materije, um je viši od osjetila, inteligencija je viša od uma, a duša je viša od inteligencije.” (Bhagavad-gita, 3.42)
Možemo navesti primjer mobitela – to je fizička razina. Kada ga opisujemo, onda ga vidimo na umnoj razini. Ta se dva doživljaja, osjetilni i umni, razlikuju. Kada stručnjak elektronike razmišlja kako unaprijediti taj mobitel, on ga promatra s inteligentne razine. Kada osoba shvaća da je mobitel preobražaj materijalne energije čiji je izvor sam Bog, i kada ga sa znanjem primjeni u službi Boga, tada osoba taj mobitel vidi na duhovnoj razini. Na toj je razini Jastvo, duša, koja svijet doživljava kroz materijalna osjetila, um i inteligenciju.
Dakle, u svijetu postoje tolike škole, sveučilišta i instituti koji podučavaju ljude u materijalnim područjima gdje postoje tri gledišta, tri razine: osjetilna, umna i intelektualna. Stoga sveci žele ljudima pružiti znanje i razumijevanje svijeta s duhovne razine postojanja.
Ako je osoba duhovno zdrava bit će također i intelektualno, umno i tjelesno zdrava. Ako osoba posjeduje stotinu kuna, onda istodobno ima pedeset, dvadeset, deset i pet kuna. Riješenje problema samo na fizičkoj razini (medicina), umnoj (psihologija), intelektualnoj (filozofija) razini, neće nam pomoći da se uzdignemo iznad svih uznemirenja i patnji koja nam neprestano dolaze. Budući da se ove tri razine nalaze u materijalnom području djelovanja, one ne mogu pomoći duši (koja je ne-materijalna čestica unutar ovoga tijela) da postane sretna.
Navedimo primjer ptice u kavezu. Ukoliko samo čistimo i uređujemo kavez, a ne brinemo se da nahranimo pticu koja se nalazi u njemu, ona će uginuti. Slično tome, ovo materijalno tijelo je kavez za duhovnu dušu, Jastvo, i ukoliko pokušavamo riješavati probleme samo na fizičkoj ili emocionalnoj razini, tada nikada nećemo biti sretni. Takvo djelovanje nas neće zadovoljiti.
“Znajući da je transcendentalna prema materijalnim osjetilima, umu i inteligenciji, osoba treba razboritom duhovnom inteligencijom obuzdati um i tako duhovnom snagom savladati toga nezasitnog neprijatelja poznatog kao požuda.” (Bhagavad-gita, 3.43)
U materijalnom životu živo biće nedvojbeno dolazi pod utjecaj sklonosti ka požudi i želji za gospodarenjem bogatstvima materijalne prirode. Želja za vladanjem i osjetilnim uživanjem najveći je neprijatelj uvjetovane duše, ali samospoznajom duša može ovladati materijalnim osjetilima, umom i inteligencijom. Osoba ne mora odjednom ostaviti svoj posao i propisane dužnosti, ali postupnim razvijanjem svjesnosti Boga može se, zahvaljujući postojanoj inteligenciji usmjerenoj ka njezinu čistom identitetu, utemeljiti na transcendentalnoj razini, ne dolazeći pod utjecaj materijalnih osjetila i uma. izvor:atma.hr/slika:atma
Nema komentara:
Objavi komentar